Etik İlkeler Özlük Hakları
BURSA OVASI TOPLULAŞTIRMA PLANININ ARKASINDAKİ GERÇEKLER VE SAMANLI BAĞLANTI YOLU
BASIN AÇIKLAMALARI
Yayına Giriş Tarihi
2010-08-20
Güncellenme Zamanı
2010-08-20 12:46:12
Yayınlayan Birim
BURSA

BURSA TOPLULAŞTIRMA PLANLAMASININ ARKASINDAGİ GERÇEKLER VE SAMANLI BAĞLANTI YOLU

 Bursa Büyükşehir Belediye Meclisinin Temmuz Ayında gerçekleştirilen toplantısında alınan kararlar ile Bursa Ovasında yapılaşma baskısı artmış, mevcut kaçak yapılar yasallaştırılmıştır.

1/100.000 ölçekli Bursa 2020 yılı Çevre Düzeni Planında, Bursa Ovası;  Özel Mahsul Alanı olarak tarif edilmiş, 1/100.000 ölçekli planın birçok plan ana kararında Bursa Ovasının korunması gerektiği vurgulanmış, ova içinde noktasal yer seçmiş sanayi tesisi ve konut alanları gibi yapılaşmaların tasfiye edilmesi hedeflenmiş ve Bursa Ovasının korunmasına yönelik OVA EYLEM PLANININ hazırlanması şartı getirilmiştir.

Ancak, 1/100.000 ölçekli planın onaylandığı 1998 yılından, günümüze kadar Bursa Ovasının korunmasına yönelik Eylem Planı bir türlü hazırlanamamış, 2000-2001 yılında kamu kurum ve kuruluşlarınca hazırlanan Ova Eylem Planı ise Bursa Büyükşehir Belediyesi tarafından onaylanmadığından yürürlüğe girememiş, neticede 11.245 hektar olarak belirlenen Bursa Ovası Koruma Alanı, günümüzde (2008 yılı itibarı ile) 9250 hektara düşmüş, Ova koruma alanının %17,7‘ si (1995 hektarı) kaybedilmiştir. Bu oran her geçen gün artmakta, Bursa Ovası göz göre göre yok edilmektedir.

İşin trajikomik kısmı ise Bursa Ovasının kaçak yapılaşma yanında belediyelerce onaylanan İmar Planları ile yapılaşmaya açılmasıdır. Bunun en çarpıcı örneği 2006 yılında Bursa Büyükşehir Belediye Meclisince onaylanarak yürürlüğe giren 1/25.000 ölçekli Nazım İmar Planlarında yaşanmış, Şehir Plancıları Odası Bursa Şubesi tarafından bu gerçeklikler çerçevesinde onaylanan planlara dava açılmış, açılan davalar sonucu planlar iptal edilmiş, ancak Bursa Büyükşehir Belediyesince mahkeme kararlarına uyulmayarak, ilgili planlar üzerinde işlem yapılmaya devam edilmiştir.

2006 yılında yaşanan Bursa Ovasının İmar Planlarıyla talanı temmuz ayındaki meclis toplantısında alınan iki karar ile iyice kendini göstermiştir.

Bu kararlardan ilki Bursa Büyükşehir Belediye Meclisinin 15.07.2010 tarih ve 623 sayılı kararıdır. Bu karar ile onaylanan 1/25.000 ölçekli Merkez Planlama Bölgesi Nazım İmar Planı Değişikliğiyle, Bursa Ovası Toplulaştırma Projesi adı altında Yıldırım İlçesi, Vakıf, Milet ve Samanlı bölgesindeki yaklaşık 300 hektar, kaçak yapılardan oluşan bölge konut alanı olarak tariflenerek bu bölgedeki kaçak yapılar yasallaştırılmış, Bursa Ovası kaçak yapılara feda edilmiştir.

Bu bölge kentin üst ölçekli planlarında Bursa Ovası olarak tarif edilmiş bölgede kalmaktadır. Bölge aynı zamanda jeolojik açıdan sakıncalı olup, sıvılaşma potansiyeli bulunan alan ve taşkın alanıdır. Belediyelerimiz tarafından kaçak yapılaşmayla sözde(!)  mücadeleye devam edilirken, bir taraftan da olası Marmara depremine karşı sözde(!) önlemler alınmaya çalışılırken, bir taraftan da kaçak yapılardan oluşan ve jeolojik açıdan sakıncalı olan yaklaşık 300 hektarlık tarım alanı yapılaşmaya açılmıştır. Ayrıca bu karar verilirken uygun görüş alınması gereken Tarım İl Müdürlüğü, Devlet Su İşleri gibi kurumlara görüş bile sorulmamıştır.

Temmuz ayı meclisinde alınan diğer bir karar ise, Bursa Büyükşehir Belediye Meclisinin 15.07.2010 tarih ve 622 sayılı kararıdır. Onaylanan meclis kararıyla Bursa Çevre yolu, Samanlı Bağlantı yolu 1/25.000 - 1/5.000 ve 1/1.000 ölçekli İmar Planlarına işlenmiştir. Samanlı kavşağından başlayarak, Samanlı yerleşiminin batısından Çevre yoluna bağlanan yol ile Bursa Ovası güney - kuzey istikametinde ortadan ikiye bölünmüştür. 1/100.000 ölçekli plan kararlarına aykırı olarak, ulaşım master planı kararları beklenmeden, hangi ulaşım sorununu çözeceği belli olmadan, amaçsız olarak açılan bu yol ile Ova hem ikiye bölünecek, hem de Yakın çevre yolu ve Samanlı bölgesindeki yapılaşma baskısı artacaktır. Bu güne kadar yapılan noktasal projelerin yarardan çok zarar getirdiği, sorunun bir sonraki noktaya ötelenmesi dışında herhangi bir yarar sağlamadığı ortadayken, noktasal olarak ulaşım yatırımları yapılmaya devam edilmektedir. Bu karar verilirken görüş sorulan Devlet Su İşleri çekincelerini iletmesine rağmen bu çekinceler göz ardı edilmiştir.

2009 yılında gerçekleştirilen seçim ile göreve gelen yeni belediye yönetimleri; Samanlı Sağlık kompleksi ve Yeniceabat Mesleki Teknik Eğitim Kampusu gibi büyük kamu yatırımlarına Bursa Ovasında yer seçerek Bursa Ovasındaki yapılaşma baskını arttırmış, Bursa Ovası devlet eliyle göz göre göre talan edilmiştir.  Şimdi de Yıldırım İlçesi, Vakıf, Milet ve Samanlı bölgesindeki kaçak yapılaşmalar yasallaştırılmış, Samanlı bağlantı yolu gibi kamunun kaynakları ile yapılacak yeni bir yatırımla ovadaki yapılaşma baskısı iyice arttırılacaktır.

Bu kapsamda yürütülen bu projeler bir an önce durdurularak, yapılması ve uygulanması "5403 sayılı toprak koruma ve arazi kullanım kanunu" gereği olan ve yıllardır onaylanmayı bekleyen, Ova Eylem Planı bir an önce onaylanmalı, Bursa Ovasının kırmızı çizgileri belirlenmeli, Ovadaki yapılaşmaya son verilmeli, deprem gerçeği unutulmadan kaçak yapılaşmayla sözde değil özde mücadele yürütülmelidir. 20.08.2010

TMMOB
Şehir Plancıları Odası

Çerez Politikası & Gizlilik Sözleşmesi

Sitemizden en iyi şekilde faydalanabilmeniz için amaçlarla sınırlı ve gizliliğe uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Çerezleri nasıl kullandığımızı incelemek ve çerezleri nasıl kontrol edebileceğinizi öğrenmek için Çerez Politikamızı inceleyebilirsiniz

kişisel verilerinizin Odamız tarafından işlenme amaçları konusunda detaylı bilgilere KVKK sayfamızdan ulaşabilirsiniz.

"/>