Etik İlkeler Özlük Hakları
OLGUNLAR SOKAK HAKKINDA BASIN AÇIKLAMASI
BASIN AÇIKLAMALARI
Yayına Giriş Tarihi
2007-02-02
Güncellenme Zamanı
2007-11-23 14:48:13
Yayınlayan Birim
ANKARA

OLGUNLAR SOKAK‘IN TAŞIT TRAFİĞİNE AÇILMASI ÇAĞDAŞ ŞEHİRCİLİĞE İHANETTİR! ANKARA İL TRAFİK KOMİSYONU KARARINI DEĞİŞTİRMELİDİR!

Her geçen gün doğrudan ya da dolaylı olarak Ankara‘nın kent merkezi Kızılay ile ilgili bir çok sorun kamuoyunun gündemine taşınmaktadır. Kızılay‘da her geçen gün bir yenisi yaşanan sorunlar aslında Odamızın çok uzun zamandır kent yönetimlerine ve kamuoyuna anlatmaya çalıştığı yaşamsal bir sorunun kendini açığa vurmasından ibarettir. Bu sorun Kızılay‘ın var olan değerlerini kaybetmesi, kentlilerin ortak yaşam alanı olma niteliğini yitirmesi, hizmet kalitesinin düşmesi, çöküntüleşmesi ve yok olma sürecine girmesidir. Odamız yıllardır kangrenleşerek derinleşen ve geri döndürülmesi neredeyse imkansız hale gelen bu soruna dikkat çekmeye uğraşmak için adeta haykırmakta, somut öneriler sunmaktadır. Ancak kent yönetimleri tüm bu önerilere kulak tıkamayı, kentin tümünü ilgilendiren sorunlara parçacı, bilimsellikten ve çağdaşlıktan uzak günübirlik uygulamalarla müdahale etmeyi tercih etmektedirler. Oysaki kent yönetimlerinin kanserli hastayı makyajla tedavi etmeye benzeyen uygulamaları sorunları daha da ağırlaştırmaktadır.

Bu tür sayısız uygulamaların bir benzeri daha bir yaya bölgesi olan Olgunlar Sokak‘ın Atatürk Bulvarına bakan kısmının taşıt trafiğine açılmasına ilişkin olarak İl Trafik Komisyonu tarafından alınan bir kararla gerçekleştirilmeye çalışılmaktadır. Ankara Kentinin kitapçıları, sahafları ve yayalara ait yegane alanlardan biri olması sebebiyle simge mekanlarından birisi olan Olgunlar Sokak‘ın Kızılay‘ın otobana dönüştürülmesi operasyonunun bir parçası olarak taşıt trafiğine açılması çözümden çok sorun yaratacak, Ankara Kentinin çağdaş şehircilikten bir adım daha uzaklaşmasına sebep olacaktır.

Olgunlar Sokak‘ın Taşıt Trafiğine Açılması Neden Yanlış?

· Öncelikle Olgunlar Sokak‘ın taşıt trafiğine açılması 1970‘li yıllarda Kızılay için alınan yayalaştırma kararlarına ve 1990 yılında yapılan ve 1998 yılında güncellenen Ankara Ulaşım Ana Planına aykırıdır.

· Bütün dünyada kent merkezleri taşıt trafiğinden arındırılmakta, kent merkezlerindeki otobanlar yıkılarak yerlerine parklar ve yaya alanları oluşturulmaktadır. Çağdaşlaşmak aynı hataları göre göre tekrarlamak demek değildir.

· Olgunlar Sokak Ankara‘nın kendiliğinden oluşmuş ve kendi tarihsel kimliği olan özel bir yaya bölgesidir. Özellikle eski kitap satıcıları ve sahaflar burada yer seçmekte, başta öğrencilere ve dar gelirlilere hizmet sunmaktadırlar.

· Olgunlar Sokak‘ın bu kimliğinin oluşumunda, yaşamasında ve gelişmesinde Sokağın Bulvara bakan kısmının yaya bölgesi olmasının büyük önemi vardır. Sokağın taşıt trafiğine açılması öğrencilerin, gençlerin, dar gelirlilerin ve eski kitaplarla ilgilenenlerin artık kent merkezine belki de gelmemeleri, çöküntüleşmenin daha da artması sonucunu doğuracaktır.

· 1970‘lerden beri bir tek sokak yayalaştırılmayan Kızılay‘da en önemli yaya bölgelerinden biri yok edilmiş olacaktır.

· Şu an inşa halinde olan raylı sistem hatlarının tamamlanması durumunda Kızılay‘daki metro istasyonundan zirve saatlerde 100 bin insan çıkacaktır. Kızılay‘ın yaya mekanlarından arındırılarak otoban haline getirilmek istenmesi raylı sistem yatırımlarıyla çelişmekte olup çok büyük sorunların oluşmasına sebep olacaktır.

· Olgunlar Sokak‘ın trafiğe açılması Atatürk Bulvarı‘nda kaza riskini arttıracak, sürüş güvenliğini azaltacak, Bulvar üzerinde, Kocatepe ve bağlantılı olarak yakın çevrede trafik yoğunluğunun artmasına sebep olacaktır.

· Olgunlar Sokak‘ın taşıt yoluna dönüşümü için ulaşım ana planı verilerine dayanan bilimsel ulaşım etütlerinin yapılması, İl Trafik Komisyonu‘nun bu etütler doğrultusunda karar alınması gerekmektedir. İl Trafik Komisyonu kararı böyle bir etüde dayanmamaktadır.


Neler Yapılmalı?

Sorun aslında Olgunlar Sokak‘ın değil bütün Kızılay‘ın sorunudur. Dolayısıyla alınacak önlemler bütün Kızılay‘ı kapsamalıdır. Aksi takdirde alınacak önlemler daha büyük sorunlar yaratmaktan öteye geçmeyecektir.

· Ankara kenti için vakit kaybedilmeden katılımcı bir anlayışla bütüncül bir üst ölçekli mekansal plan ve ulaşım ana planı hazırlanmalı, bu planlarda kent merkezlerine ve alt merkezlere ilişkin temel stratejiler ve müdahale biçimleri belirlenmelidir.

· Kızılay‘ın çöküntüleşmesinin durdurulması için Kızılay‘ın yeniden canlandırılması ve var olan sorunların çözümü için Kızılay‘a ilişkin bir dönüşüm planı hazırlanmalı, Kızılay‘daki hizmet sunum kalitesi arttırılmalı, güvenlik sağlanmalıdır.

· Kızılay, Zafer ve Lozan Meydanları asli işlevleri olan yaya meydanlarına dönüştürülmeli, bu meydanlar üzerindeki gereksiz kullanımlar ve işgaller kaldırılmalıdır.

· Kızılay‘da yayalar için mümkün olduğunca araç trafiğinden ayrılmış, çevre kirliliği ve gürültüden korunmuş, can güvenliğinin sağlanabildiği, toplumsal ilişkilerin geliştirilmesini sağlayan yaya mekanlarının ve meydanların sayısı arttırılmalıdır.

· Kızılay‘da yayalara ve dezavantajlı gruplara yönelik mekanların tasarım standartları geliştirilmeli, kalitesi arttırılmalıdır.

· Kızılay‘da yaya ulaşımının geliştirilebilmesi için yaya planları ve yaya öncelikli kentsel tasarım ve çevre düzenleme projeleri hazırlanmalıdır.

· Kızılay‘da toplu taşımı destekleyici olarak yaya ulaşımı ve bisiklet kullanımı teşvik edilmelidir.

· Yayalaştırma ve ulaşım sistemine ilişkin uygulamalar arazi kullanım kararları ile bütünleştirilmelidir.

· Kızılay‘da taksi işletmeciliği iyileştirilmelidir.

· Kızılay‘daki taşıt trafiğine açık sokak ve caddelerde trafik yatıştırma uygulamaları kullanılarak yaya güvenliği arttırılmalıdır.

· Kızılay‘da bir otopark yönetim ve işletme planı hazırlanmalı, sokak ve caddeler değnekçilerden, otopark mafyasından kurtarılıp Kızılay‘ın esas sahiplerine yani yayalara teslim edilmelidir.

· Gerekirse Kızılay‘ın yönetimi için üniversitelerin ve sivil toplum örgütlerinin katılımı ile bir danışma kurulu oluşturulmalıdır.


Bunlar yapılmazsa Kızılay ve Ankara Olgunlar Sokak‘ı ve değerlerini kaybettiği ile kalacak, bir kez daha kent yönetimleri kendi ihmallerinin yarattığı sonuçların rantını kullanmış olacaklardır. İl Trafik Komisyonu‘nu bu karardan geri dönmeye ve vakit geçmeden Kızılay‘a hayat öpücüğü verecek çalışmaları başlatmaya çağırıyoruz. Aksi takdirde kent merkezi geri dönüşü olmayan bir yara daha almış olacaktır. Kentlerin kalbi kent merkezleridir. Kalbe açılan bir tek çizik bile kalbi tekletir...

 

TMMOB
Şehir Plancıları Odası

Çerez Politikası & Gizlilik Sözleşmesi

Sitemizden en iyi şekilde faydalanabilmeniz için amaçlarla sınırlı ve gizliliğe uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Çerezleri nasıl kullandığımızı incelemek ve çerezleri nasıl kontrol edebileceğinizi öğrenmek için Çerez Politikamızı inceleyebilirsiniz

kişisel verilerinizin Odamız tarafından işlenme amaçları konusunda detaylı bilgilere KVKK sayfamızdan ulaşabilirsiniz.

"/>