Etik İlkeler Özlük Hakları
RAYDAN ÇIKAN KİM?
HABERLER
Yayına Giriş Tarihi
2004-07-23
Güncellenme Zamanı
2004-07-23 17:03:58
Yayınlayan Birim
MERKEZ
BASINA VE KAMUOYUNA
23.07.2004
RAYDAN ÇIKAN KİM?
Son 60 yıldır ihmal edilen, dünyanın gelişmiş pek çok ülkesinde en önemli, ülkemiz açısından ise, toplam kentler arası taşımacılık sisteminden en az payı alan demiryolu taşımacılığı sistemi, parçacı değişiklik ve uygulamalarla iyileştirilemez. Bu felaket göstermiştir ki; "Raydan çıkan yalnızca hızlandırılmış tren değildir".
Ülkemizde demiryolları Cumhuriyetin ilk yıllarında ulusal kalkınmanın ve bağımsızlığın sembollerinden biri olarak ön plana çıkarılmıştır. Çok partili döneme geçişle birlikte ülkemizdeki ulaşım politikalarının demiryolu taşımacılığını göz ardı ederek karayollarına önem vermesiyle birlikte, son 60 yılda mevcut sistem eskimeye bırakılmıştır. Son dönemlerde ise, Avrupa coğrafyasına hızlı entegrasyon sürecinde demiryollarının önemi tekrar anlaşılmış, ancak modern demiryolu taşımacılığının gerektirdiği altyapı gereksinimleri karşılanmadan, eskiyen hatlar üzerinde hızlandırılmış vagonlar kullanılarak geçici çözümler üretilmiştir.
Demiryolu taşımacılığı, dünyanın pek çok ülkesinde yolcu ve yük taşımacılığı sistemi içinde en önemli ulaşım biçimi olarak geliştirilmesine karşın, ülkemizde gerekli ve etkin bir biçimde ortaya koyulamayan "Ulaşım Politikaları" ve bunları kararlılıkla uygulayacak otorite yoksunluğu nedenleriyle, ülke ekonomisine uğrattığı zararlar yanında, vatandaşlarımızın can ve mal güvenliğini de tehlikeye atmaktadır.
Ülkemizde kentler arası yolcu ve yük taşımacılığı sisteminin en önemli ve öncelikli bölümünü oluşturan Ankara-İstanbul arasında yıllardır bitirilemeyen hızlı tren ve yıllar boyunca karayollarımızda yitirdiğimiz tüm vatandaşlarımız aynı politikasızlığın kurbanıdır.
Ülkemizde demiryoluna yatırım yapılmasını yıllarca engelleyen odak ve çıkar grupları ile, bu çıkar gruplarının etkisiyle gerekli demiryolu ulaşım politikalarını gerçekleştiremeyen, verilen demiryolu yatırım kararlarını hayata geçiremeyen siyasi iktidarlar ve hiçbir teknik altyapısı tamamlanmadığı halde eski trenleri eski raylar üzerinde hızlandırarak büyük yenilik yaptığını düşünen karar vericiler, bugün raydan çıkan trenin birikimli sorumlularıdır.
Ankara-İstanbul arası demiryolunun fiziki altyapısını tamamlamadan, demiryolu modernizasyonu ve yenileme işlemlerini gerçekleştirmeksizin, demiryolunun fiziki-topografik, iklimsel ve teknik koşulları ile, akademik çevrelerin ve uzmanların yaptığı tüm uyarıları dikkate almadan, vagonları güvenlik sınırları üzerinde ısrarla hızlandırmak, vatandaşların can ve mal güvenliği üzerinde her türlü riski satın almak anlamına gelmektedir.
Hızlandırılmış trenin ve hattın güvenli olup olmamasının hala araştırıldığı bir süreçte seferlerin başlatılması tam bir aymazlık ve sorumsuzluk örneğidir. Bu koşullarda yaşanan trajediye kaza demek mümkün değildir.
Oysa, vatandaşların can ve mal güvenliği ile esenliğini koruma yükümlülüğündeki devlet ve siyasi otorite öncelikle; ulaşım politikalarını yeniden ve sağlıklı bir biçimde kurgulamalı, demiryolu ulaşımına gereken önemi vererek kaynak aktarmalı, öncelik olmayan karayolu yatırımları yerine, milyarlarca dolar harcanmasına karşın yıllardır bitirilemeyen, rafa kaldırılmış Ayaş Tünelini hızla tamamlayarak, Ankara-İstanbul "Hızlı Tren"ini tüm güvenlik koşullarını test ettikten sonra uygun teknoloji ve yeni hatlarda hayata geçirmeli ve kaza olarak nitelenemeyecek bu felaket ve kayıplar ile "Raydan Çıkış"ın birikimli sorumlularını bularak cezalandırmalıdır.

TMMOB Şehir Plancıları Odası
Yönetim Kurulu


TMMOB
Şehir Plancıları Odası

Çerez Politikası & Gizlilik Sözleşmesi

Sitemizden en iyi şekilde faydalanabilmeniz için amaçlarla sınırlı ve gizliliğe uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Çerezleri nasıl kullandığımızı incelemek ve çerezleri nasıl kontrol edebileceğinizi öğrenmek için Çerez Politikamızı inceleyebilirsiniz

kişisel verilerinizin Odamız tarafından işlenme amaçları konusunda detaylı bilgilere KVKK sayfamızdan ulaşabilirsiniz.

"/>