Etik İlkeler Özlük Hakları
ANTALYA KENTİNDE YAPILAN YENİ ULAŞIM DÜZENLEMELERİ HAKKINDA BASIN BİLDİRGESİ
BASIN AÇIKLAMALARI
Yayına Giriş Tarihi
2008-09-15
Güncellenme Zamanı
2008-09-15 16:05:57
Yayınlayan Birim
ANTALYA

 

ANTALYA KENTİNDE YAPILAN YENİ ULAŞIM DÜZENLEMELERİ HAKKINDA

BASIN BİLDİRGESİ

Antalya kent merkezi coğrafi yapısı ve kentin mevcut makroformu nedeniyle batıda Konyaaltı Caddesi ile Yüzüncüyıl Caddesi arasındaki ve civarındaki yerleşmeler ile doğuda Büyükşehir Belediyesi ile Burhanettin Onat Caddesi arasındaki ve civarındaki yerleşimlerin gidiş-geliş olarak kent merkezini kullanma zorunluluğu doğmaktadır.

Kentin bir ulaşım master planı bulunmadığından, raylı sistem inşaatı nedeniyle geçici olduğunu ancak dileyebildiğimiz, ancak kalıcı da olabileceğini düşündüğümüz yeni oluşturulan ulaşım şemasında genel olarak doğu-batı aksında trafiğin Yüzüncüyıl ile Cengiz Toytunç Caddeleri, kuzey-güney aksında ise Güllük ile Fahrettin Altay caddelerinde yoğunlaştırıldığı görülmektedir.

Bu bakımdan Antalya gibi araç trafiği fazla olan bir kentte, alternatifin sınırlı olması nedeniyle kent merkezinde bu yollarda yoğunluğun artmasına sebep olacaktır. Özel araç kullananların kent trafiğinde gitmek istedikleri yerlere daha uzun mesafede gitmesiyle birlikte trafikte daha uzun süre kalmaları sonucunda trafik yoğunluğu daha da artmaktadır.

Şu anki ulaşım ağında doğudan gelen trafik için tek kullanılacak yol F.Altay Caddesidir. Bu caddeyi kullanarak gelen araçlar yolun devamında Adnan Menderes bulvarına bağlanmaktadır. Bu bağlantıdan 150 m öncesinde batıda Milli Egemenlik Caddesine bağlantıyı sağlayan yol ise oldukça dardır. Doğudan gelen trafiğin tek alternatifi olan F.Altay caddesinin ise Hafif raylı sistem çalışmaları nedeniyle yoğunluğu iyice artacaktır. Fakat bu caddenin bir kısmında yol 3 şerit iken özellikle Adnan Menderes bulvarına bağlantıda 2 şerit olması belli noktalarda tıkanmanın yaşanmasına neden olacaktır.

Ayrıca bu cadde üzerinde artan trafiğin sağlıklı olabilmesi için yaya trafiği için gerekli önlemlerin alınması gereklidir.

Hasan Subaşı caddesinin kuzeye tek yönlü çalışması ile Cengiz Toytunç caddesinden gelen trafiğin Milli Egemenlik Caddesine yönelmesi ile batıdan gelen trafik yine batıya yönlendirilmektedir. Bu durumda bu caddeye olan talebin yoğun olmayacağı ve fazla kullanılmayacağı düşünülebilir. Cengiz Toytunç Caddesinden gelen araçların Hasan Subaşı caddesine dönüşlerinde dönüş yarıçaplarının az olması nedeniyle sıkıntılar yaşanması olasıdır.

Hasan Subaşı Caddesi‘ne ise batıdan gelen araçlar yönlendirildiği için, kuzeye doğru çalışan İsmetpaşa Caddesi‘nin alternatifi, kuzeye yönlendirilen Hasan Subaşı Caddesi değildir.

İsmetpaşa Caddesi trafiğe kapatıldığı için bu caddeden Atatürk Caddesi‘ne dönüşler de ortadan kalkmıştır. Ancak bu talebin karşılanması için Arık Caddesi kuzeyden güneye tek yönlü olarak çalışmaya başlamıştır. Arık Caddesi‘nden Recep Peker Caddesi‘ne 2 şerit olarak bağlanan yol, bu caddenin yarısından itibaren tek şeride düşmekte ve bu şekilde Atatürk Caddesi‘ne bağlanmaktadır. Antalya‘nın cazibe merkezlerinden biri olan Atatürk ve Işıklar Caddelerine ulaşım taleplerinin yoğun olduğu dikkate alındığında, 2 şeritli yolu kullanarak Arık Caddesi‘ne gelen araçların Recep Peker Caddesi‘nde yolun tek şeride düşmesiyle, trafikte önemli sıkıntılar ve beklemeler yaşanacağı açıktır. Ayrıca Şehit Binbaşı Cengiz Toytunç Caddesi‘den Arık Caddesi‘ne dönüş yarıçapı yetersizdir.

100. Yıl Caddesi‘ni kullanarak batıdan kent merkezine gelen araçlar için yeni düzenlemede ise hiçbir alternatif önerilmemiştir. Bu araçların kullanabilecekleri tek yol Güllük Caddesi‘dir. 2x2 şeritli Güllük Caddesi‘nin şerit genişlikleri mevcutta zaten yeterli değildir. Ayrıca toplu taşım araçlarının yoğun olarak bulunduğu caddede duraklarda cep yerleri olmadığından birer şerit toplu taşım araçları tarafından kullanılmaktadır. Güllük Caddesi mevcut haliyle yeterli gelmezken, batıdan 100. Yıl Caddesi‘ni kullanarak kent merkezine gelecek araçlar da mevcut trafiğe eklendiğinde, yaşanan sıkıntılar büyük ölçüde artacak, Güllük Caddesi bu trafiği kaldıramayacaktır. Ayrıca bu bölgedeki yaya yoğunluğu da düşünüldüğünde, yaya trafiğinde de yaşanan sorunlara yenilerinin ekleneceğini söylemek yanlış olmaz.

Ulaşım sistemi bir kentin temel omurgasıdır ve ulaşım sistemindeki karmaşa, kentin bütününü, kentlinin mutluluğunu, kentsel yaşam kalitesini etkileyen en önemli husustur. Kent için bu kadar önemli düzenlemeler ancak bilimsel çalışmalar ile oluşturulacak bir ulaşım master planı ile mümkündür. Ayrıca yapılacak her türlü düzenleme öncesinde kararların kamuoyu ile paylaşılması ve kullanıcıların yeni güzergâhlar hakkında çok önceden bilgilendirilmesi gerekmektedir.

Bu kapsamda,  Antalya kentinin varlığından bahsedilen ulaşım master planı bir an önce kamuoyu ile paylaşılmalı, Antalyalı yapılan bu düzenlemelerin kalıcı olup olmadığı, raylı sistemin uygulanmaya başlamasıyla birlikte ulaşım sisteminin nasıl olacağı konusunda acilen bilgilendirilmelidir. Trafik düzenlemesi yapılan yollarda ve kavşaklarda trafik sayımları yapılmalı, yönlendirmeler bu sayım sonuçlarına ve yolların fiziki altyapısına uygun olarak gerçekleştirilmelidir. Ayrıca kentin tek hakimi araçlar olarak düşünülmemeli, yaya ulaşımı ve yaya güvenliği de yapılan her düzenlemede dikkate alınmalıdır.

TMMOB ŞEHİR PLANCILARI ODASI

ANTALYA ŞUBESİ

 

TMMOB
Şehir Plancıları Odası

Çerez Politikası & Gizlilik Sözleşmesi

Sitemizden en iyi şekilde faydalanabilmeniz için amaçlarla sınırlı ve gizliliğe uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Çerezleri nasıl kullandığımızı incelemek ve çerezleri nasıl kontrol edebileceğinizi öğrenmek için Çerez Politikamızı inceleyebilirsiniz

kişisel verilerinizin Odamız tarafından işlenme amaçları konusunda detaylı bilgilere KVKK sayfamızdan ulaşabilirsiniz.

"/>