TÜRK MÜHENDİS VE MİMAR ODALARI BİRLİĞİ
ANA SAYFA BİZE ULAŞIN BAĞLANTILAR SİTE HARİTASI

13 KASIM 2019 ÇARŞAMBA  

HAKKIMIZDA MEVZUAT YAYINLAR KOMİSYONLAR TUPOB KOLOKYUM
ADANA  ANKARA  ANTALYA  BURSA  DİYARBAKIR  İSTANBUL  İZMİR  KAYSERİ  KONYA  MUĞLA  SAMSUN  TRABZON
SPOBİS ÜYE GİRİŞİ SPOBİS PERSONEL GİRİŞİ

ANKARA ŞUBE 

nk_08.gif, 836B ŞUBE GİRİŞ SAYFASI

 
 
 
b_haber_bulteni.gif, 3,9kB
b_haber_bulteni.gif, 3,9kB
b_haber_bulteni.gif, 3,9kB

      SANİYELER YAŞAMA SON VERMESİN

BASIN AÇIKLAMASI

Yayına Giriş Tarihi: 10.12.2018
Güncellenme Zamanı: 10.12.2018 11:52:25
Yayınlayan Birim: ANKARA

 

Güncellenme Zamanı: 10.12.2018 11:52:15

7 Aralık 2018 tarihinde kent merkezi Kızılay korkunç bir kazaya sahne oldu. Bir belediye otobüsünün çarptığı, karşıdan karşıya geçmeye çalışan iki yayadan biri yaralanırken, bir diğeri maalesef hayatını kaybetti. Kaza sonrası güvenlik kamerası görüntüleri incelendiğinde, otobüs şoförünün kırmızı ışıkta karşıdan karşıya geçmeye çalışan yayalara çarpmamak için direksiyonu kırdığı ve sonrasında da karşıdan karşıya geçmek için bekleyen diğer yayalara çarptığı görülmektedir. Öncelikle belirtmek gerekir ki, bu kazanın nedenini ‘sabırsız‘ yayaların kırmızı ışıkta geçmeye çalışması ifadelerine indirgemek, sorunun temel nedenlerinin gözden kaçmasına neden olacaktır.

Bu kaza, kentimizin dört bir yanında sürdürülmekte olan ve daha önce onlarca basın açıklamamızda dikkat çektiğimiz bireysel araç kullanımını önceleyen ulaşım politikalarının ve yayayı ikinci plana iten ulaşım yaklaşımının bir sonucudur. Kazanın yaşanmasının temel nedenlerinden birinin yayalar için çok kısa tutulan geçiş süresi olduğu açıktır.

Kazanın yaşandığı kavşakta yaptığımız inceleme sonucu 42 metre uzunluğundaki yaya geçidi için, yayalara yanan yeşil ışık süresinin yalnızca 28 saniye olduğu, buna karşılık yayalar için kırmızı ışık süresinin ise tam 110 saniye olduğu görülmektedir. Ufak bir hesaplamayla söz konusu geçitte yayaların karşıdan karşıya geçebilmesi için saatte 5.5 km hız ile yürümesi gerekmektedir. Sağlıklı bir insanın ideal koşullarda ortalama yürüme hızı 5 km/saat iken, yaşlılar, engelliler ve çocuklarda bu hız daha da düşmektedir. Başka bir deyişle kazanın yaşandığı ve Ankara‘nın yaya yoğunluğunun en yüksek olduğu merkezi kavşakta trafik ışıkları, sağlıklı bir insanı dahi koşar adımlarla karşıdan karşıya geçmeye zorlamaktadır. Buna karşılık yayalar karşıdan karşıya geçememeleri durumunda yaklaşık dört katı bir süre kırmızı ışıkta beklemek durumunda kalmaktalar. Bu durum yayaların ‘sabırsız‘ bir şekilde kırmızı ışıkta karşıdan karşıya geçmelerini olağan hale getirmiştir. Bu sinyalizasyon sistemiyle, bugüne kadar herhangi bir kaza yaşanmaması adeta mucize olarak tanımlanabilir.

Kaza sırasında kavşakta Sıhhiye yönündeki araçlar için kırmızı ışık yandığı, ancak ters taraf olan Kavaklıdere istikametindeki araçlar için ise kırmızı ışığın 9 saniye sonra yandığı görülmektedir. Kaza da bu 9 saniye içerisinde yaşanmıştır. Otobüsün kavşakta yaya geçitlerinin bulunması sebebiyle yavaşlaması gerekirken, kırmızı ışığa yakalanmamak için oldukça hızlı bir şekilde ilerlemesi de durmasını zorlaşmıştır.

Benzer kazaların yaşanmaması için Büyükşehir Belediyesi bir an önce bireysel araç kullanımı öncelikli ulaşım politikalarından vazgeçmeli; yaya ve motorsuz taşıt kullanımını odağına alan, güvenli toplu taşımayı özendiren, yaya, bisiklet, engelli, yaşlı ve çocuk dostu ulaşım politikaları geliştirmelidir. Bir an önce kent merkezindeki araç yoğunluğunu azaltıcı uygulamalara geçilmeli, yayaların yürüyüş konforunu arttırıcı projeler geliştirilmeli, kent merkezlerindeki bütün yaya üst geçitleri kaldırılmalı, sinyalizasyon sistemleri yaşlılar, engelliler ve çocuklar gibi bütün kullanıcıların rahatlıkla kullanabileceği şekilde düzenlenmeli ve kent merkezinde motorlu araç hızını düşürücü uygulamalar geliştirilmelidir. Aksi halde yaya yoğunluğu oldukça yüksek olan Kızılay, Ulus, Tunalı Hilmi gibi merkezi bölgelerde bu tip kazaların tekrar yaşanması kaçınılmazdır.

TMMOB Şehir Plancıları Odası Ankara Şubesi

Okunma Sayısı: 19

Tüm Şube Basın Açıklamaları
Tüm Basın Açıklamaları

 
Copyright © 2007-2019
TMMOB Şehir Plancıları Odası

 
ATATÜRK BULVARI BULVAR APT. 219/ 7 ÇANKAYA/ANKARA
TEL: (+90) 312 418 30 75   FAKS:(+90) 312 417 90 55
e-POSTA: spo@spo.org.tr

Oda aidatlarınızı kredi kartınızla güvenli bir ortamda ödeyebilirsiniz.

ÜYE HAKLARI VE GÜVENLİ AİDAT ÖDEME

Hesap No'larımız:
POSTA ÇEKİ = 107581
İŞ BANKASI =TR 150 00 64 00 000 142 990 496 497
VAKIFBANK =TR 230 00 150 01 58 00 184 530 2308
GARANTİ BANKASI =TR 33 000 62 000 52 80 000 62 99 383

Key İnternet Hizmetleri Ltd. Şti.