Etik İlkeler Özlük Hakları
ANKARA’DA ULAŞIM HAKKI: İHLAL VE GASP
BASIN AÇIKLAMALARI
Yayına Giriş Tarihi
2023-09-28
Güncellenme Zamanı
2023-09-28 14:21:58
Yayınlayan Birim
ANKARA

Ankara kent içi toplu ulaşımında özel sektör, zam kararları aldırabilen, ek destekler isteyen ve son yaşanılan olayda görüleceği üzere mevzuat, kamu kurumları ve halkı karşısına alarak bir kamu hizmetini pazarlık haline getirebilen bir yapı haline gelmiştir. Bu durum sadece bugünün koşullarına özgü olmayıp, uzun yıllardır etkin ve erişilebilir toplu taşıma sisteminin düzenli hale getirilmemesinin bir sonucu olarak karşımıza çıkmaktadır. 

 

Covid-19 Pandemisi, 2020 yılının başlarından itibaren birçok sektörü derinden etkilemiş ekonomik olarak zora sokmuştur. Bu süreçte kent içi toplu taşıma sektörü de olumsuz şekilde etkilenmiş ve özel halk otobüsleri esnafına Ankara Büyükşehir Belediyesi tarafından milyonlarca lira destek ödemesi gerçekleştirilmiştir. Bununla birlikte desteklerin yanında hızla artan yakıt fiyatları gerekçesi ile ayrıca %50`nin üzerinde zam yapılmıştır. 

 

Tüm kentlilerin etkilendiği, özel sektörün durma noktasına geldiği dönemde, özel halk otobüsleri alınan destek ödemeleri ve yapılan zamları yeterli görmemiş, indirimli ve ücretsiz ulaşım haklarını kullanan Ankaralıları taşımayacaklarını açıklamış, hatta araçlarına almamıştır. 

 

Unutulmamalıdır ki kent içi ulaşım bir haktır ve bir kesimin karı için değil, tüm kentlilerin konforlu ulaşımını sağlayan bir kamu hizmetidir! Kamu kaynakları özel teşebbüslerin ekonomik açıdan avantajlı pozisyona geçmesine yönelik değil, mevcut altyapıda hassas bireyler ve kırılgan grupları ön planda tutarak, tüm kentlilere yönelik koşulların iyileştirilmesine yönelik harcanmalıdır.

 

Halkın ulaşım hakkının bu kadar kolay ihlal edilebildiği bir dönemde Ankara Büyükşehir Belediyesi`ne hatırlatıyoruz:


  • Ankara Büyükşehir Belediyesi bir kesimin kar hırsına boyun eğmemeli, kent içi ulaşım hizmetinin kamu hizmeti olarak sürdürülmesini sağlamalıdır. 

 

  • Kamuya ait otobüs filolarını geliştirmeli, erişilebilirlik ve konfor koşullarını iyileştirilmeli ve ilgili personellerin çalışma koşulları iyileştirilerek kamu tarafından yetiştirilmelidir. 

 

  • Sürdürülebilir kentsel hareketlilik esaslı yeşil ulaşım sistemleri geliştirilmeli yaya, bisiklet, otobüs ve metro gibi mikromobilite ve ulaşım modları arası entegrasyon sağlanmalıdır. 

  • Aylık ve yıllık Ankarakart abonelik alternatifleri geliştirilmeli, öncelikle öğrenciler, işsizler ve asgari ücretle geçinmeye çalışanlar için ulaşım ücretsiz olmalıdır. 

 

  • Tüm ücretsiz ve indirimli kullanım hakları özel, kamu, otobüs, dolmuş ayrımı yapılmadan tüm toplu taşıma araçlarında geçerli olmalıdır.

 

  • Sadece kullanıcı sayılarının yüksek olduğu saatlerde değil 24 saat etkin ve güvenli toplu taşıma hizmeti sağlanmalıdır.
  • Geçmişten ders çıkarılarak Ankara Sürdürülebilir Kentsel Hareketlilik Planlarının hazırlandığı bu dönemde sürdürülebilir, eşit ve adil bir kent içi toplu taşıma politikası geliştirilerek uygulamaya bir an önce konulmalıdır.

 

Tüm Ankaralılara saygıyla duyururuz.

 

TMMOB Şehir Plancıları Odası Ankara Şubesi

 

 

TMMOB
Şehir Plancıları Odası

Çerez Politikası & Gizlilik Sözleşmesi

Sitemizden en iyi şekilde faydalanabilmeniz için amaçlarla sınırlı ve gizliliğe uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Çerezleri nasıl kullandığımızı incelemek ve çerezleri nasıl kontrol edebileceğinizi öğrenmek için Çerez Politikamızı inceleyebilirsiniz

kişisel verilerinizin Odamız tarafından işlenme amaçları konusunda detaylı bilgilere KVKK sayfamızdan ulaşabilirsiniz.

"/>