Etik İlkeler Özlük Hakları
JEOFİZİK MÜHENDİSLERİ ODASI TRABZON ŞUBE BAŞKANI HAKAN KARSLI İLE ŞEHİR PLANCILARI ODASI TRABZON ŞUBE BAŞKANI ERCAN ŞEN, TERMİNAL PROJESİYLE İLGİLİ AÇIKLAMALARDA BULUNDULAR.
BASIN AÇIKLAMALARI
Yayına Giriş Tarihi
2020-10-12
Güncellenme Zamanı
2020-10-12 10:58:05
Yayınlayan Birim
TRABZON

Jeofizik Mühendisleri Odası Trabzon Şube Başkanı Hakan Karslı ile Şehir Plancıları Odası Trabzon Şube Başkanı Ercan Şen, terminal projesiyle ilgili açıklamalarda bulundular. "Otogarın yenilenmesi doğrudur ve bu yenilenmeye hiçbir itirazımız yoktur, ancak daha önceki açıklamalarımda da üzerine basa basa gerekçeleri ile açıkladığım üzere otogarın yapılacağı yer olan Değirmendere akarsu yatağı yanlış seçimdir! Çünkü, bahsi geçen yer akarsu yatağının içindedir ve hafriyat dolgusu ile oluşturulmuştur. Akarsu sel-taşkm tehlikesi ve riski içindedir. Otoolduğunca var olanları güvenli bölgelere taşımak gerekir." dedi. DSİ‘den alman rapora ilişkin de görüşlerini aktaran Karslı, "DSİ‘den geriye dönük 100 yıllık bilgileri aldık deniliyor. Peki bu bilgiler bu alan için ne diyor merak ediyorum! Mesela geçmiş 100 yıl için bu akarsuyu sel ve taşkın oluşturmamıştır mı? Yani tehlikesi yok mudur diyor! Ayrıca 100 yıl yeterli değildir, bu analizlerin 500 yıllık yapılması gerekir!

Alınan bilimsel bilgilerin kamuoyuyla paylaşılmasını isteyen JEOFİZİK Mühendisleri Odası Trabzon Şube Başkanı Hakan Karslı, yeni otogarın Değirendere havzasında kurulmasını savunan Büyükşehir Belediye Başkanı Murat Zorluoğlüna tepki gösterdi. Karslı, "Otogarın yapılacağı yer olan Değirmendere akarsu yatağı yanlış seçimdir!" çağrısını yeniledi Trabzon Büyükşehir Belediye Başkanı Murat Zorluoğlu‘nun Değirmendere Vadisi‘ne yapılması planlanan otogar için yaptığı, "Herhangi bir risk söz konusu değildir. Vatandaşlarımız müsterih olsunlar." şeklindeki açıklaması tepki topladı. Bir yanlışta ısrar edildiğine dikkati çeken Jeofizik Mühendisleri Odası Trabzon Şube Başkanı Hakan Karslı, Başkan Zorluoğlünun açıklaması üzerinden önemli sorunlara dikkati çekti. Başkan Zorluoğlunun, "Trabzon‘un mevcut otogarının Trabzon‘a yakışmadığını herkes söylüyordu. Biz göreve geldiğimizden itibaren proje çalışmasını başlattık ve tamamladık. Trabzon öyle yer zengini bir şehir değil. Kamulaştırma çok sorun yaratıyor. Kendi arsamızı değerlendirmek istedik. Bununla ilgili her türlü çalışmayı yaptık. DSİ‘den geriye doğru 100 yıllık bilgileri aldık. DSİ‘den terminal alanının yukarıya doğru olan bölgenin güçlendirilmesi çalışması var. Dereden yaklaşık 60 metre inşaatımızı çektik zaten. İnşaatın dereye bakan tarafına hiçbir şekilde giriş koymadık. Üniversitemizden de bilimsel olarak bilgileri aldık. Herhangi bir risk söz konusu değildir. Vatandaşlarımız müşteri olsunlar. Projede çok ilgi gördü. Trabzon‘a yakışan bir proje olacak." ifadelerini kullandığını kaydeden Karslı, cevap bulması gereken soruları sordu ve tehlikeye dikkat çekti. "SEL-TAŞKIN TEHLİKESİ VE RİSKİ İÇİNDE" Otogarın yenilenmesi gerektiği konusunda Büyükşehir‘le aynı kanaate sahip olduklarını kaydeden Zorluoğlu, insan yaşamının 7/24 olduğu alanlardır ve bina önem değeri yüksektir. Dolgu alanları zayıf zeminlerdir, uzun dönem binaların erken deformasyonuna neden olurlar. Doğu Karadeniz İklim Eylem Planı‘na göre akarsu yataklarında yeni den yapılaşma olmayacağı belirtilmektedir. Daha önce yapılmış olması bugünkünü haklı çıkarmaz! Mümkün Hatırlatırım 1990‘daki seltaşkmda ölçülen debi yaklaşık 700-800 İt/sn idi ve o günün parası ile 55 Milyar TL‘lik zarar oluşturmuştur. ‘Otogar binası oturum alanının akarsu yatağından 60 m uzaklaştırılmıştır.‘ demek sorunu çözmüyor. Çünkü akarsunun şu an aktığı kısmı daraltılmış yerdir. Zaten otogar akarsu yatağındaki dolgunun üzerine yapılacak! Ayrıca, bu akarsu 1990‘daki sel ve taşkında hemen hemen 200 m‘lik bir alanda etili olmuş, hasar ve can kaybına neden olyen Karslı, açıklamalarını şöyle tamamladı: Otogar inşaatının akarsu tarafına giriş koyulmadığı ifade edilmiş. Peki, hangi girişi koymadınız? Eğer sadece araç girişini koymadıysanız, insan hareketini nasıl engelleyeceksiniz? Bunun ötesinde akarsu tarafını kör bırakarak hangi tedbirleri alınmış oluyor? Üniversiteden bilimsel bilgi alındığı söyleniyor. Bu bilgi şifahen mi, yoksa bir rapor mudur? Açıkçası bu "bilimsel bilgilerin" kamuoyuyla paylaşılmasını istirham ediyorum. Risk yoktur demek ya tehlike yoktur ya da zarar görebilirlik yoktur demek anlamındadır ki akarsunun sel-taşkm potansiyeli vardır. Eğer bir tehlike alanı içerisine bina yapıyorsanız bunun zarar görebilirliği de vardır ve zaten tehlikedir! Ve maalesef, bu şehrin bir sakini değil sahibi olarak, bir vatandaş olarak, hırslara yenik düşen, her gün bir tarafından deformasyona uğratılan güzelim Trabzon‘um için bu konuda müsterih olamıyorum!" 

TMMOB Şehir Plancıları Odası Başkanı Ercan Şen, Trabzon Büyükşehir Belediye Başkanı Murat Zorluoğlünun yeni otogar alanına ilişkin yapmış olduğu açıklamalara tepki gösterdi. 1990 yılında yaşanan afeti hatırlatan Başkan Şen, "Büyükşehir Belediye Başkanımız Murat Zorluoğlu, Değirmendere mevkiindeki yeni terminal alanı için Trabzon‘da arazi bulmanın zor olduğunu belirterek belediyeye ait arazinin terminal yeri olarak seçildiğini söyleyerek terminal için bilimsel verilerden uzak, parçacıl, ulaşım planlamasına dayanmayan bir yer seçimin gerçekleştirildiğini teyit etmiş oldu." İfadelerini kullandı. DSİ tarafından tedbir alındığına dair yapılan açıklamayı da değerlendiren Başkan Şen, açıklamalarını şöyle tamamladı: "Ayrıca DSİ‘nin 100 yıllık taşkın debileri dikkate alınarak terminalin projelendirildiğini, vadi üst kesimlerinde DSİ tarafından tedbir alındığını ve yapının dereden 60 metre geride inşa edileceğini de açıkladı. Ancak bir konuyu unutmuş olmalı ki bahse konu alan Değirmendere vadi tabanında 25-50-100 yıllık periyotlarda su taşkınına ve su yayılımına ve taşkın yüksekliğine maruz bölge içinde kalmaktadır. Ayrıca geçmişte 1990 yılında hatırlamak istemediğimiz bir afet bu bölgede de ağır bir şekilde yaşanmıştır. Fotoğraf benzer özellik gösteren Söğütlü Deresi‘nin şimdiki Haçkalı Baba Devlet Hastanesinin olduğu bölgenin sel esnasındaki halini göstermektedir. Bu açıklamalar ile Büyükşehir galiba bunun benzerinin yaşanmayacağını ve tedbirlerin bu düzeyde bir afet ve taşkın için alındığını garanti ediyor."

TMMOB
Şehir Plancıları Odası

Çerez Politikası & Gizlilik Sözleşmesi

Sitemizden en iyi şekilde faydalanabilmeniz için amaçlarla sınırlı ve gizliliğe uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Çerezleri nasıl kullandığımızı incelemek ve çerezleri nasıl kontrol edebileceğinizi öğrenmek için Çerez Politikamızı inceleyebilirsiniz

kişisel verilerinizin Odamız tarafından işlenme amaçları konusunda detaylı bilgilere KVKK sayfamızdan ulaşabilirsiniz.

"/>