Etik İlkeler Özlük Hakları
ULAŞIM ZAMLARI HAKKINA 17.10.2008 TARİHLİ ORTAK BASIN AÇIKLAMASI
BASIN AÇIKLAMALARI
Yayına Giriş Tarihi
2008-10-17
Güncellenme Zamanı
2010-03-11 10:52:08
Yayınlayan Birim
ANKARA

Ankara Büyükşehir Belediyesi yönetimince 2008 yılında ulaşıma yapılan ikinci zamla Ankaralıların yaşamı daha da zorlaştırılmış, en temel kamusal hizmet olan toplu taşıma kullanma hakkı bir lüks haline getirilmiştir. Ankara; İstanbul, İzmir gibi büyük kentleri yine geride bırakarak ulaşımda en pahalı kent olma unvanını sürdürmektedir.

 

Ulaşıma bir yılda yüzde 40, 15 yılda 400 kat zam!

2008 yılının başında çoklu bilet 1 YTL‘den 1,20 YTL‘ye çıkarılarak ulaşıma %20 zam yapılmışken, 15 Ekim‘de yürürlüğe girecek yeni zamla EGO otobüsleri, metro ve Ankaray‘da çok binişli kartlarda tek biniş ücreti 1 YTL 40 YKr‘ye çıkarılmıştır.  Özel halk otobüsü bilet ücretleri ile iki binişli metro ve Belediye otobüs biletleri ise 1,50 YTL‘den 1 YTL 70 YKr‘ye çıkarılmıştır. Böylece toplamda bir yıl içinde bilet fiyatlarına % 41,6 oranında zam yapılmıştır. TÜİK tarafından açıklanan enflasyon oranı %10 iken, petrol fiyatları 147 Dolardan 65,70 Dolara gerileyerek 2007 Temmuzundan bu yana en düşük seviyesine inmişken, enflasyon oranının dört katı oranında zam yapılmasının sorumlu değil, soyguncu bir belediyecilik anlayışını yansıttığını düşündürmektedir. İ.Melik GÖKÇEK yönetimi tarafından 15 yılda ulaşım bilet ücretleri, tam bilette 350 kat*, öğrenci biletinde 400 kat artırılmıştır.

 

Ulaşımda En Pahalı Büyükşehir Ankara!

Diğer büyük kentlerdeki toplu taşıma ücretleri ile karşılaştırıldığında Ankara en pahalı kent haline gelmiştir. Ankara‘da kent içi ulaşımda hizmet veren halk otobüsü (1,70 YTL), EGO otobüsleri tekli-çoklu bilet seçeneğine göre (1,40 ile 1,70 YTL) ve dolmuş fiyatları (1,70 -2 YTL)  düşünüldüğünde bilet fiyatı ortalama 1,60 YTL‘ye gelmektedir.

•·        İstanbul‘da otobüs bilet fiyatları tam 1,30 YTL, öğrenci 0,85 YTL‘dir.

•·        İzmir‘de bilet fiyatı tam 1,35,  öğrenci 0,67 YTL‘dir. 

Ulaşımın zaten pahalı olduğu Ankara, yeni zamlarla İstanbul‘a göre yüzde 23, İzmir‘e göre yüzde 19 daha pahalı duruma gelmiştir. Üstelik toplu taşıma araçlarının kat ettiği yol bakımından Ankara‘da kent içi yolculukların ortalama mesafeleri,  İstanbul‘a oranla yarı yarıya daha kısadır! Gidilen mesafelere göre hesaplanırsa, aslında toplu taşıma ücreti Ankara‘da İstanbul‘a göre 2 kattan daha fazla pahalıdır. Öte yandan, İzmir‘de 90 dakika içinde ikinci ve sonraki tüm binişler ücretsizdir. Kısaca Ankaralılar, diğer büyük kentlerde yaşayanlara göre çok daha pahalı bir toplu taşıma hizmeti almak zorunda bırakılmaktadır.

  

 Belediye halkın değil, özel taşımacıların yanında!

Belediyenin açıklamasında, "Zam kararının Ankara Minibüsçüler Odası ile Özel Halk Otobüsçüleri Odası‘nın talepleri üzerine" alındığı belirtilmektedir. Bu nasıl bir Belediye yönetimidir ki, 4 milyon Ankaralının ulaşım hakkını, taşımacı esnafının çıkarlarına teslim etmektedir. Asgari ücretli, öğrenci ve zorlukla geçinen insanların yaşam koşulları hiç önemli değil midir? Bir yandan yoksul kesimlere şirin gözükmek ve oy toplamak için "sadaka" kolileri dağıtılırken, diğer yandan o kesimin sokağa çıkmasını engelleyecek düzeyde toplu taşıma hizmetleri pahalı ve erişilemez duruma getirilmektedir. Bu çarpıklığı artık Ankaralıların da görmesi gerekmektedir.

Öte yandan, kısa süre önce yayımlanan Belediye Haber Bülteninde doğalgazlı otobüslerin yakıt maliyetini üçte iki oranında azalttığı belirtilmiştir. Ancak Belediye Yönetimi buna rağmen toplu taşıma ücretlerini düşürmeyi aklına getirmemekte, sürekli yeni zamlar yapmaktadır. Acaba İ.Melih GÖKÇEK, halkı zamlarla soyarak yaklaşan yerel yönetim seçimlerine fon yaratmaya mı çalışmaktadır?

 

Düşük gelirli Ankaralının kent yaşamına katılımı engelleniyor

Kent yaşamının canlılığını devam ettirmesi ve tüm hemşerilerin kent yaşamına eşit fırsatlarla katılma hakkının korunması açısından, kamu ulaşımının herkes için kolay erişilebilir olması önemsenmelidir. Bir asgari ücretlinin aylık net geliri 457,63 YTL‘dir. Yine ayni asgari ücretlinin aylık tek hat gidiş-dönüş yol parası 88,40 YTL‘dir. Yani aldığı ücretin beşte biri ulaşıma gitmektedir. Eğer evli ve birde çocuklu ise bu işçi ailesinin kent yaşamına katılmasına olanak yok demektir.

Kamu hizmeti olması gereken toplu taşımacılıkta kar amacı güdülmektedir. Bu da vatandaşların kent içinde ulaşım hakkını özgürce kullanma hakkını elinden almıştır. Artık Ankara‘da özellikle yoksul halk kesimleri için toplu taşıma ile yolculuk yapılamaz duruma gelmektedir. Sosyal amaçlı yolculuklar ise imkansız hale gelecektir.

Ankara Büyükşehir Belediyesi yönetimini bu haksız ve keyfi zam kararını geriye almaya, mevcut tarifeden daha düşük düzeyde yeni bir ücret tarifesini belirlemeye davet ediyoruz.

Bu zam, ekonomik ve ahlaki gerekçelerinden yoksun ve haksız, keyfi ve fahiş bir zamdır. Bu nedenle önümüzdeki hafta içinde ulaşım zammının iptali için dava yoluna gidilecektir.

Ancak bilinmelidir ki; bu haksız ve keyfi zamlar, hukuksal mücadele yanında, yurttaşların yoğun ve etkili tepkisi ile geriye aldırılabilir. En temel kamusal hak olan ulaşım hakkımızın kısıtlanmasına kayıtsız kalmayalım.

Kamuoyuna saygılarımızla duyururuz. 

 

TÜDEF- Tüketici Dernekleri Federasyonu

TMMOB Şehir Plancıları Odası Ankara Şubesi


 

* 01.01.1994 tarihinde EGO tarafından uygulanan fiyat tarifesi Tam bilet: 4000 TL, öğrenci bileti için 2500 TL‘dir.

 

TMMOB
Şehir Plancıları Odası

Çerez Politikası & Gizlilik Sözleşmesi

Sitemizden en iyi şekilde faydalanabilmeniz için amaçlarla sınırlı ve gizliliğe uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Çerezleri nasıl kullandığımızı incelemek ve çerezleri nasıl kontrol edebileceğinizi öğrenmek için Çerez Politikamızı inceleyebilirsiniz

kişisel verilerinizin Odamız tarafından işlenme amaçları konusunda detaylı bilgilere KVKK sayfamızdan ulaşabilirsiniz.

"/>