YÜRÜTMENİN DURDURULMASI
TALEPLİDİR
DANIŞTAY 6. DAİRESİ BAŞKANLIĞI‘NA
DAVACI : TMMOB Şehir Plancıları Odası (Antalya Şubesi)
VEKİLİ : Av. Koray CENGİZ
DAVALI : Bayındırlık ve İskân Bakanlığı
DAVA KONUSU : Bayındırlık ve İskân Bakanlığı tarafından 3621 sayılı kıyı kanunun 7. maddesi uyarınca 26.01.2010 tarihinde onaylanan Antalya ili, Merkez, Konyaaltı Kıyı Düzenlemesine ait 3 paftalık 1/5000 ölçekli nazım imar planı ve 15 paftalık 1/1000 ölçekli uygulama imar planının öncelikle yürütmesinin durdurulması ve takiben iptaline karar verilmesi talebidir
BİLDİRİM TARİHİ : Dava konusu plan 05.02.2010 - 05.03.2010 tarihleri arasında askıda ilan edilmiş olup son ilan tarihinden itibaren 60 gün içinde davamız açılmaktadır.
AÇIKLAMALAR :
DAVA AÇMA EHLİYETİ YÖNÜNDEN
Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği (TMMOB) Şehir Plancıları Odası, 6235 ve 3458 sayılı yasalara göre kurulan TMMOB‘ye bağlı, kamu kurumu niteliğinde bir meslek örgütü olup, alanına ilişkin tek meslek odasıdır.
Kanun, oda tüzüğü ve ilgili yönetmeliklerde belirtildiği gibi Şehir Plancıları Odası, mesleğin ve meslektaşların hak ve çıkarlarını korumak, şehir planları ve uygulamalarının, planlama esaslarına, şehircilik ilkelerine ve kamu yararına uygun yapılmasını denetlemek, bu konudaki eksiklikleri, yanlışlıkları ortadan kaldırmak için gerekli çalışmaları yapmakla yükümlüdür.
TMMOB Şehir Plancıları Odası ilgili bakanlık, kamu kurumları, belediyeler ve diğer kuruluş ve makamlarla ilişki içerisinde ülkemizin sağlıklı ve düzenli kentleşmesi, kent planlarının şehircilik esaslarına ve meslek ilkelerine uygun yapılması için; yazışma, görüşme girişimleriyle düzeltilmesini başaramadığı hatalı plan, karar ve uygulamaları yargıya götürmekte, yargı yoluyla çabalarını sürdürmektedir.
TMMOB Şehir Plancıları Odası, kurulduğu günden bu yana, kanunlara, şehircilik bilimine ve kamu yararına aykırı olan plan ve uygulamalara karşı mücadelesi çerçevesinde gerektiğinde yasal süreçleri de izleyerek görevini yerine getirmekle yükümlüdür ve somut davayı da bu nedenle açmaktadır.
DAVANIN ESASI HAKKINDAKİ AÇIKLAMALARIMIZ
Bayındırlık ve İskân Bakanlığı tarafından 3621 sayılı Kıyı Kanunun 7. maddesi uyarınca Antalya ili, Merkez, Konyaaltı Kıyı Düzenlemesine ait 3 paftalık 1/5000 ölçekli nazım imar planı ve 15 paftalık 1/1000 ölçekli uygulama imar planı 26.01.2010 tarihinde onaylanmış, 05.02.2010 - 05.03.2010 tarihleri arasında askıya çıkarılarak ilan edilmiştir.
Dava konusu planların onama sınırını içeren alan "dolgu alanı" olarak nitelendirilmiş olup, anılan alanın mevcut mevzuat uyarınca "dolgu alanı" olarak nitelendirilerek plan kararlarının bu nitelemeye uygun olarak oluşturulması meri mevzuat, bilim ve fen gerekleri açısından mümkün değildir. Mevcut mevzuat ve teknik gerekliliklere göre "kıyı alanı" olarak görülen ve bu yönde yapılmış düzenlemelere tabi bulunan söz konusu alanda böyle bir düzenlemeye gidilmiş olmasının temel nedeni; anılan alanın "kıyı" tanımı içinde kalması halinde yapılması mümkün olmayan, zaman içinde oluşmuş kontrolsüz ilaveler ile gene anılan alanın kıyı tanımı içinde kalması halinde yapımına izin verilmesi mümkün olmayan yapı türlerinin söz konusu alanda tanım ve nitelik farkı oluşturularak yapılmasının mümkün kılınması isteğidir.
Planlanan alan tamamıyla 3621 s. Kıyı Kanunu‘nun 4. maddesine "kıyı" olarak tarif edilen alanı içermektedir. Kıyı kenar çizgisi ile kıyı çizgisi olarak belirlenen alanda yapılacak olan planlama faaliyetleri aynı Kanunun 10. Maddesi ve ilgili Yönetmeliğin 12. maddesinde açıkça ifade edilmiştir. 26.01.2010 tarihinde onaylanmış olan planlama sırasında, anılan alanda Kıyı Kanununun 7. Maddesinde tanımlanan ve ilgili Yönetmeliğin 14. Maddesinde tanımını bulan tarife uygun her hangi bir işlem söz konusu değildir. Mevcut ve üzerinde her hangi bir değişiklik önerilmeyen alanın kıyı olduğuna dair geçmiş planlama çalışmalarının tespit ve kabulleri bulunmakta olup, Bölgenin "kıyı" tanımına uygunluğuna ilişkin anılan kararların teknik ve hukuki dayanağı da mevcuttur. Mevcut durumda herhangi bir değişiklik olmaksızın, iptali istenen plan yoluyla anılan alanın niteliğinin farklılaştırılarak dolgu alanları için geçerli yapılaşma koşullarının oluşturulabilmesinin amaçlanmakta olduğu açıkça görülmektedir. Bu nedenle dava konusu plan ile kamu yararına, şehircilik ilkelerine, bilim, fenin yanı sıra, meri mevzuata da aykırı bir işlem gerçekleştirilmiş durumdadır
Yukarıda itiraz konusu olan plan çalışmasında kıyının denize olan kısmında herhangi bir değişiklik veya doldurma işlevi söz konusu değildir. Söz konusu alan tamamıyla 3621 s. Kıyı Kanunu‘nun 4. maddesine "kıyı" olarak tarif edilen; kıyı çizgisi ile kıyı kenar çizgisi arasındaki alanı kapsamaktadır. Bu durumda bu alanın dolgu alanı olarak tariflenmesi mümkün olmayıp, yapılan planlama çalışması Kıyı Yasası ve ilgili Yönetmeliğe aykırıdır. İptali istenen planlama çalışmasında belirlenmiş olan yapı türleri ve yapılaşma koşulları Kıyı Yasası ve yönetmeliklerinde belirlenmiş olan yapılaşma şartları ve yapı yoğunluklarını aşmakta olduğundan telafisi mümkün olmayan zararlara neden olabilecek nitelikteki hukuka, kamu yararına ve şehircilik ilke ve esaslarına aykırı olan planlama çalışmasının yürütmesinin durdurulması ve iptali gerektiği düşünülmektedir.
YÜRÜTMEYİ DURDURMA İSTEMİ HAKKINDA
Dava konusu plan değişiklerinin hukuka, kamu yararına ve şehircilik ilke ve esaslarına aykırılığı yukarıda ayrıntılı olarak ifade edilmiştir. Öte yandan söz konusu plan değişikliği sadece kağıt üstünde niteliği değiştirilen ile bahsi geçen alanda yeni yapılaşmaların başlaması, ilgili kentsel altyapının bölgeye götürülmesi sonucunda, aslında planlama ilkeleri ve kamu yararına aykırı bir işlem dayanak alınarak emrivaki yaratılmış olacaktır. Bu emrivakinin önlenebilmesi ve kent ve kamu adına telafisi olanaksız zararlara mahal verilmemesi için, kesin yargı kararı oluşturuluncaya kadar, uygulamanın yürütmesinin durdurulması, İdari Yargılama Usulü Kanunu‘nun 27. maddesinin bir gereği olarak ortaya çıkmaktadır.
Anılan sebeplerle DAVALI İDARENİN SAVUNMASI ALINMADAN ÖNCE YÜRÜTMENİN DURDURULMASI KARARI VERİLMESİNİ BU MÜMKÜN OLMADIĞI TAKTİRDE İSE İDARENİN SAVUNMA SÜRESİ KISA TUTULARAK YÜRÜTMENİN DURDURULMASINA VE BU KARARIN MEMUR ELİYLE DAVALI İDAREYE TEBLİĞİNE karar verilmesi gerektiği düşüncesindeyiz.
HUKUKİ NEDENLER : 3621 s. Kanun, bu kanunlara dayanılarak çıkarılmış yönetmelikler ve ilgili diğer tüm mevzuat,
DELİLLER : Davalı İdare tarafından verilen dava konusu kararlar, plan çizimleri, plan notları ve her türlü belgeyi ihtiva eden işlem dosyaları, keşif ve bilirkişi incelemesi ve her türlü delil.
SONUÇ VE İSTEM : Açıklanan ve Mahkemenizce resen saptanacak nedenlerle; Bayındırlık ve İskan Bakanlığı tarafından 3621 sayılı kıyı kanunun 7. maddesi uyarınca 26.01.2010 tarihinde onaylanan Antalya ili, Merkez, Konyaaltı Kıyı Düzenlemesine ait 3 paftalık 1/5000 ölçekli nazım imar planı ve 15 paftalık 1/1000 ölçekli uygulama imar planının öncelikle yürütmesinin durdurulması ve takiben iptaline karar verilmesini yargılama giderleri ve avukatlık ücretinin karşı yana yükletilmesine karar verilmesini saygılarımızla vekâleten arz ve talep ederiz.