Etik İlkeler Özlük Hakları
13 ARALIK ANKARA TREN FACİASI
BASIN AÇIKLAMALARI
Yayına Giriş Tarihi
2018-12-13
Güncellenme Zamanı
2018-12-14 09:49:39
Yayınlayan Birim
ANKARA

Ankara 13 Aralık 2018 sabahına korkunç bir tren kazası haberi ile uyandı. İlk yapılan açıklamalara göre hat üzerinde görev yapmakta olan kılavuz trenine Ankara-Konya seferini yapmakta olan hızlı trenin çarpması sonucu 9 yurttaşımız hayatını kaybetmiş, 86 yurttaşımız ise yaralanmıştır. Sıkça yaşadığımız tren kazalarına bir yenisinin eklenmesini derin bir üzüntüyle karşılamış bulunuyoruz.

Kazanın sebebine ilişkin henüz detaylı bir açıklama yapılmamasına rağmen, bu kazayla ilgili kafamızda pek çok soru işareti belirmiştir. Bilindiği üzere Ankara banliyö hattı geçtiğimiz yıllarda modernize edilmiş ve BaşkentRay adı ile 2018‘in Nisan ayında tekrar hizmete girmiştir. Yaşanan kaza, Haziran 2018‘de yapılan Cumhurbaşkanlığı seçimi öncesi söz konusu hattın sinyalizasyon sistemleri tamamlanmadan hizmete açılıp açılmadığı sorusunu akıllara getirmektedir. Bu kapsamda yetkililere soruyoruz; hem Ankara‘nın toplu ulaşım sisteminin önemli bir parçası olan BaşkentRay hattının hem de Türkiye için son derece önemli bir yatırım olan hızlı tren hatlarının bir araya geldiği noktada yaşanan bu felaketin sebebinin temeli, ‘seçim kampanyasına malzeme edilmesi‘ amacıyla hayati önem taşıyan yatırımların aceleye getirilmesi ile ilişkili midir?

Yakın yıllarda sadece yüksek hızlı tren hatlarında yaşanan kazalara baktığımızda; 2004 yılında 41 yurttaşımızı kaybettiğimiz Pamukova‘da hızlandırılmış tren faciası, 2009 yılında Ankara-Eskişehir yüksek hızlı trenin iki vagonun raydan çıkması, 2014 yılında Dilovası‘nda İstanbul-Eskişehir yüksek hızlı tren test sürüşlerinde yaşanan kazalar olarak karşımıza çıkmaktadır.  Geçtiğimiz yaz gerçekleşen, 24 yurttaşımızı yitirdiğimiz Çorlu tren faciası gibi yine büyük ihmallere dayanan bu kazalardan hiçbir ders çıkarılmadığı görülmektedir. Bu felaketlere bugün bir tanesi daha eklenmiş, kapsamlı ön çalışma ve araştırmalar gerektiren ve uygulamasında en ufak detayın bile önem taşıdığı bu tip yatırımların güvenirliğini bir kez daha sorgulamamıza neden olmuştur.

Şehirlerarası ve şehir içi toplu taşıma araçlarının entegrasyonu ile bunların durak, aktarma, terminal alanı ihtiyaçlarının düzenlenmesinin yanı sıra, toplu taşım araçlarına özel kontrol ihtiyaçlarının da bir bütün olarak planlanması ve anlık haberleşmenin sağlanması elzem bir ihtiyaçtır. Ankara‘da yaşanan bu büyük felaketin hangi ihmale dayandığı tespitinin ardından böylesi felaketlerin ülkemizde bir daha yaşanmaması için acilen entegre ulaşım planlamalarının ve haberleşme altyapısının sağlanması; araç, makine, altyapı ve üst yapı gibi tüm bileşenlerin bakım, onarım, kontrol ve denetleme mekanizmalarının bütünsel ve periyodik olarak sağlaması; her tür felakete karşı erişim ihtiyacına uygun terminal alanı planlamalarının yapılması; gerçekleştirilen tüm faaliyetlerin ve sonuçlarının toplumsal güveninin sağlanması amacıyla kamuyla paylaşılması gerekmektedir.

Kazaya ilişkin soruşturmanın büyük bir ciddiyetle yürütülmesi ve sorumluların yargılanması gerekmektedir. TMMOB Şehir Plancıları Odası Ankara Şubesi olarak kazada hayatını kaybeden yurttaşlarımızın ailelerine başsağlığı, yaralılara acil şifalar diler, yürütecekleri hukuki mücadelede yanlarında olduğumuzu belirtiriz.

TMMOB Şehir Plancıları Odası Ankara Şubesi

TMMOB
Şehir Plancıları Odası

Çerez Politikası & Gizlilik Sözleşmesi

Sitemizden en iyi şekilde faydalanabilmeniz için amaçlarla sınırlı ve gizliliğe uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Çerezleri nasıl kullandığımızı incelemek ve çerezleri nasıl kontrol edebileceğinizi öğrenmek için Çerez Politikamızı inceleyebilirsiniz

kişisel verilerinizin Odamız tarafından işlenme amaçları konusunda detaylı bilgilere KVKK sayfamızdan ulaşabilirsiniz.

"/>